1401
راهکارهای هوشمند برای شهرهای هوشمند دوستدار محیطزیست
۱۶۰۰۰۰ توماناین کتاب راهکارهای بهبود محیط شهری، فرصتهای ارتقای فضای سبز و منابع آبی، تغییر شکل حوزههای عمومی، الگوی اصلاحشده کاربری اراضی، برنامهریزی شهری و دستورالعملهای مربوط به تکنیکهای ساخت، آییننامههای ساختمانسازی مناسب، مقررات و سیاستهای پیشنهادی لازم برای تحقق سازگاری با محیطزیست را تبیین یا پیشنهاد میکند. راهبردهای پیشنهادشده در مطالعه را میتوان به شکلی مفید برای بسیاری از شهرهای مشابه در هر نقطه از دنیا به کارگرفت تا آنها را نیز با محیطزیست و هوشمند سازگار کرد که نیاز مبرم جامعه بشری است.
بهشت بهمثابه باغ در ایران و هند گورکانی
۱۸۸۰۰۰ تومانموینیهان معتقد است:
«چهار نفر تلاش زیادی را در زمینه سنت باغسازی بهشتی انجام دادهاند: کورش کبیر، پایهگذار امپراتوری ایران، تیمور از آسیای مرکزی، بابـر، اولین حکمران گورکانیان هند و شاه عباس که در قرن ۱۷م. (۱۰ ق.) اصفهان را به یک باغشهر تبدیل کرد. سه فرمانروای اول شجاع، باهوش و پرجذبه بودند؛ آنها ایالت خود را ترک کردند، امپراتوری جدیدی بهوجود آوردند و سنت باغ بهشتی را به سایر بخشهای جهان معرفی کردند. باشکوهترین باغهای بهشتی متعلقبه گورکانیان هند است.»
باغهای هندی که ریشه در باغ ایرانی دارند، از زیباییشناسی هنر باغسازی ایران بهره بردهاند که صورت آنها را علیرغم تفاوت در جزئیات، کموبیش بهطور کلی شبیه یکدیگر میسازد. چنانچه رویکرد بررسی باغها، توصیفی باشد،البته نظر مؤلف و ویکتوریا سکویل وست صحیح است. اما چنانچه تحلیلی باشد، تفاوتهای ظریف باغ ایرانی در طول تاریخ و سرزمینهای مختلف با اتکا به تحولات زمینههای فلسفی، اجتماعی، تاریخی و اقلیمی قابلدریافت است.
کتاب حاضر یک راهنما نیست، بلکه تلاش مؤلف برای ثبت سیر تکامل باغهای بهشتی است. یکی از نکات برجسته این باغها یکپارچگی شیوه طراحی طی قرون مختلف و در سرزمینهای متفاوت جهان است که تاریخ متفاوتی داشتهاند. موینیهان در این تحقیق، تمام باغها را توصیف نمیکند، بلکه بـهتوصیف جزییات هـر نـوع میپردازد: باغقصر، باغمقبره و باغ تفریحی. معهذا جنبههای نامتعارف سایر باغها همچنان قابلبحث میماند. از مشکلات دیگر که باید بدان اشاره کرد، عدمانسجام در املای واژگان ترجمهشده از فارسی است. از ایـنرو، مؤلف در نقلقولهای مستقیم، املای اصلی را بهکار برده و در غیر اینصورت، املا بهصورتی است که در هر زبان متداول است.
سی فصل در معرفت تقویم
۲۳۳۰۰۰ تومانخواجه نصیرالدین طوسی در هنگامهای پرآشوب از تاریخ ایران، قدم به عرصۀ هستی نهاد یعنی دورهای که مصادف بود با فروپاشی و زواِل سیاسی سرزمین ایران و درپی آن، از هم گسیختگی حیات عقلی و اخلاقی در گوشه و کنار مرزهای فرهنگی ایرانزمین.
با نگاهی گذرا به آثار بهجامانده از این دانشمند پرآوازه، بهنظر میرسد که پیش از فتح قلعۀ الموت، بیشترین کوشش و اهتمام او
پرداختن به دو مقولۀ فلسفه و اخلاق بوده است.
شهرت عمدۀ خواجهنصیرالدین طوسی پرداختن به علومی چون ر یاضیات، نجوم، جغرافیا، فلسفه و منطق است. اگوست کنت در تقویِم خود که به معرفِی فلاسفه میپردازد، نام خواجهنصیرالدیِن طوسی را بهمانند ابنسینا بر یكی از روزها میگذارد.
متن حاضر بازنویسی نسخۀ خطِی سی فصل در معرفت تقویم، تألیف خواجهنصیرالدین طوسی است.
این کتاب در سال ۶۵8 هجری قمری، تقریبا چهار سال پس از خروج وی از قلعۀ اسماعیلیه به رشتۀ تحریر درآمده است. نثر کتاب، نثری علمی است که یک حوزۀ تخصصی را دربرمیگیرد. پژوهشگری که بازخوانی این نسخه را برعهده داشته، سعی کرده است تا حد امكان، نسخ خطی موجود و در دسترس را تَطبیق دهد.